Sök till oss

Är du en ambitiös ung musiker som vill studera vidare på musikhögskola eller annat universitet, då ska du söka till Hvitfeldtskas musikprogram! Börja med din ansökan och förbered dig för vårt färdighetsprov som du läser mer om här nedan.

Färdighetsprov - visa oss det du gör bäst

HvitfeldtskaMusikgymnasiet ställer höga krav på kvaliteten i undervisningen. Alla sökande genomgår ett färdighetsprov innan antagningen. Det betyder att du kommer till oss och spelar eller sjunger ett stycke, som du hunnit förbereda väl, för några av våra lärare. Vi testar dessutom ditt gehör och söker du vår spetsutbildning genomgår du även ett teoriprov. Vi har inga favoritstycken eller stilar utan vill verkligen höra det du tycker bäst om.

Såhär går det till

Provet hålls under tisdag, onsdag och torsdag i vecka 10 varje år och pågår under en hel dag. Du anger redan vid valtillfället vilket instrument som är ditt huvudinstrument och utifrån det sätter vi samman jurygrupper med passande inriktning. Har du sökt till vårt musikprogram får du en kallelse med brev till en av dagarna men om det inte fungerar alls under vecka 10, brukar vi hålla något extra tillfälle i maj.

Innlevelse och support

Själva spel- eller sångprovet tar ca 15-20 minuter och du ska ha förberett minst en sång eller ett stycke, gärna fler. Stämningen under uppspelningarna är avslappnad och vi brukar förstärka den musik varje elev valt att framföra. På el-sidan har eleverna ofta med en inspelad bakgrund som de spelar till men för den som vill och behöver hjälper vi till med komp. Vill du ha komp till klassisk musik, vill vi att du skickar noter i förväg.