En bred utbildning med djup

Varje vecka spelar 30 rock/popband med olika inriktning, 10 improvisationsgrupper, symfoniorkester, kammarorkester, blåsorkester, storband, 4 körer, renässansensemble, sångensembler, romansensembler, stråkkvartetter och andra kammarensembler, folkmusikgrupp, brass-, cello-, flöjt-, gitarr-, saxofon-

och slagverksensembler m.m. Alla lärarledda.

Musikprogrammet på Hvitfeldtska gymnasiet är en av de främsta musikutbildningarna på gymnasienivå i Sverige och det enda med spetsutbildning i Göteborg.

Estetiska programmet är en bred studieförberedande utbildning. Du får lätt likvärdig högskolebehörighet med samhälls- eller ekonomiprogrammets.

Årligen ger vi en rockkonsert på Nefertiti, en julkonsert i Oscar Fredriks kyrka, ettorna har ett ensembleprojekt med studenter från HSM (Högskolan för Scen och Musik) som avslutas med konsert i stora konsertsalen på Artisten. Tvåorna gör en musikteaterföreställning och treorna redovisar ofta i konsertform det arbete de gjort i fördjupningsensemble. Vi gör en höstkonsert, en vårkonsert, klasskonserter, ensembleuppspelningar, diverse projektredovisningar, gitarrkonserter, kammarkonserter, flöjtkonserter och mycket annat. Ofta har vi dessutom ett större projekt med någon känd musikprofil som resulterar i en stor offentlig konsert på Artisten eller i Göteborgs konserthus där alla våra elever deltar.

Vi samarbetar med HSM, Nefertiti, Göteborgs konserthus, GöteborgsOperan och många professionella musiker och ensembler.

På skolan finns professionell utrustning och ändamålsenliga lokaler både för övning, undervisning och konsertverksamhet.

I vår välutrustade studio finns ett stort inspelningsrum med plats för stora ensembler och ett mindre trum/sångrum förutom själva kontrollrummet. Eleverna tar studiokörkort och kan sedan använda studion på egen hand.

Givetvis erbjuds samtliga programfördjupnings-kurser  som finns på det estetiska programmet. Vi hjälper till att skapa kurspaket med våra valbara kurser som tillfredställer olika inriktningar och intressen som pekar mot en framtid som;

- Musiker/musiklärare klassisk

- Musiker/musiklärare rock/pop/jazz

- Producent/studiotekniker

- Allmänna högskolestudier

Vi är stolta över den fördomsfria och tillåtande stämning som råder på programmet. Många starka personligheter respekterar varandras olikheter.